Psychoterapia indywidualna

Nastawiona na wywołanie i utrwalenie zmiany w tych sferach Twojego funkcjonowania, w których doświadczasz kryzysu, ograniczeń,  bądź też dostrzegasz potrzebę rozwoju.  Proces psychoterapii indywidualnej wspomaga rozwój pogłębionego rozumienia  siebie i innych, zdolności do budowania relacji, rozwoju kompetencji komunikacyjnych i emocjonalnych. Rozwija zdolności radzenia sobie ze stresem, wspiera proces budowania adekwatnej samooceny, czy zwiększa poczucie wpływu na własne życie.

Psychoterapia indywidualna polecana jest również wtedy, gdy poszukujesz bezpiecznych, przyjaznych warunków, by przejść przez trudny dla Ciebie czas i uzyskać wsparcie, gdy będziesz go potrzebować.

W jaki sposób pomaga psychoterapia indywidualna

Oprócz stosowanych przez psychoterapeutę technik wspomagających wywołanie zmiany, ważne znaczenie w procesie psychoterapii indywidualnej ma interpersonalna relacja. To, co dzieje się w relacji terapeuta-klient, pomaga w lepszym  zrozumieniu trudności przeżywanych przez klienta w obszarach, w których oczekuje zmiany. Zarazem relacja terapeutyczna pełni rolę nośnika  i katalizatora w tworzeniu warunków do zmiany w kliencie.

W psychoterapii indywidualnej Ty określasz obszar, którym chcesz się zająć, oraz cele terapii. Do Ciebie należy też wzięcie odpowiedzialności  za zaangażowanie w psychoterapię. Psychoterapeuta z kolei troszczy się o warunki sprzyjające zmianie. Zbiera informacje niezbędne do ustalenia strategii pracy nad Twoim zgłoszeniem, kieruje Twoją uwagę na pomijane przez Ciebie aspekty trudności, z którymi się mierzysz. Poza rozmową zaprasza do innych form pracy, proponuje udział w pomocnych ćwiczeniach na sesji,  wykorzystanie technik transowych, czy zadania do wykonania pomiędzy sesjami.

Psychoterapia krótkoterminowa

W zależności od charakteru trudności oraz celu terapii zgłaszanych przez klienta, terapeuta może zaproponować psychoterapię krótkoterminową (od kilku do kilkunastu sesji). Psychoterapia ericksonowska z założenia nastawiona jest na możliwie krótką, efektywną pracę (Milton Erickson był jednym z inicjatorów myślenia o psychoterapii w kategoriach psychoterapii krótkoterminowej).

Dwie osoby wspinające się górksą ścieżką na tatrzański szczyt
Rozważ zgłoszenie się na psychoterapię indywidualną, gdy:
  • czujesz się przeciążony stresem
  • cierpisz z powodu bólu o podłożu psychogennym
  • doświadczasz trudności w relacjach z innymi
  • masz poczucie, że niedostatecznie radzisz sobie z przeżywanymi emocjami, bądź przeciwnie, że Twoje emocje są zablokowane
  • potrzebujesz wsparcia w poradzeniu sobie z bolesnymi wydarzeniami z Twojej przeszłości, bądź pomocy w trudnej sytuacji, z którą mierzysz się teraz
  • przeżyłeś rozstanie, bądź przechodzisz żałobę
  • w leczeniu depresji
  • doświadczasz fizycznych objawów choroby, a nie dają one podstaw do zdiagnozowania choroby somatycznej i lekarz zaleca konsultacje z psychologiem, czy psychoterapeutą
  • w leczeniu lęków i fobii
  • w leczeniu zaburzeń odżywiania